środa, 17 kwietnia 2013

Soda oczyszczona dobra na wszystko

Może w tytule jest trochę przesady, ale soda oczyszczona ma tak wiele zastosowań, o których wcześniej nie wiedziałam, że naprawdę warto zwrócić na nią uwagę i poznać je. 
Soda oczyszczona to wodorowęglan sodu, jako roztwór ma odczyn słabo alkaliczny
Oto zastosowania wypróbowane przeze mnie lub taki , których spróbuję w niedługim czasie:

Najbardziej oczywiste- zastąpienie proszku do pieczenia lub równoległe zastosowanie. Oczywiście ilość użytej sody jest nieco inna niż proszku, ale wiele przepisów uwzględnia właśnie sodą, a nie proszek, a i myślę, że gdy brakuje nam proszku do pieczenia, możemy użyć sody. Generalnie wodorowęglan sodu wchodzi w skład proszku do pieczenia. Jest taka zasada, że soda potrzebuje do działania kwasu, bo dopiero wtedy rozłoży się z wydzieleniem dwutlenku węgla, co spulchni nam ciasto. Jednak rozkłada się ona również pod wpływem samej wysokiej temperatury, tzn. powyżej 60 stopni, co daje taki sam efekt.

Kolejne- sporządzenie napojów musujących. Nigdy nie stosowałam, ale zwłaszcza wcześniejsze pokolenie, jak i jeszcze wyżej, używały powszechnie sody do sporządzenia szybkiego napoju orzeźwiającego.

Można jej użyć do usuwania nieprzyjemnych zapachów z szafy, lodówki, pomieszczeń, a także np. z ... butów. Do szafy wystarczy materiałowy woreczek z sodą, do butów wystarczy nasypać sody na noc, a rano je oczyścić. Przydaje się również do usuwania nieprzyjemnego zapachu cebuli z rąk po krojeniu. Wystarczy natrzeć wilgotne dłonie sodą i spłukać.

Kolejne zastosowanie, to perfekcyjna gospodyni domowa i czyszczenie powierzchni sodą. Soda nie rysuje powierzchni, co jest istotne. Można wyszorować nią zlew w kuchni, kuchenkę, blat, kafelki. Można również usunąć kamień przez użycie sody i octu.

Przedłuża żywotność ciętych kwiatów.

Usuwa plamy, wieele plam, np. z potu, krwi, soku, wina. W przypadku plam z potu wystarczy sporządzić pastę z sody z niewielką ilością wody i natrzeć plamę. Dodatkowo soda oczyszczona wybiela, można ją wrzucić do prania, uratuje zafarbowaną bluzkę (koleżanka do tej pory nie może nadziwić się, jak uratowałam jej bluzkę, mówiąc, że ma spróbować prania z sodą). Natknęłam się też na opinię, że może wybielać zęby, ale nie jestem pewna, na ile to skuteczne i bezpieczne.

Jako maseczka na wągry, wypryski! Póki co użyłam jej raz i zaraz po zastosowaniu widziałam poprawę, dziś próbuję znów. Wystarczy wziąć na łyżkę około 1/3 sody i kilka kropel wody, wymieszać i nanieść na nos, czoło, brodę, gdzie trzeba. Zostawić na 10 minut. Mnie troszkę to szczypało, ale poczekałam, a potem przetarłam skórę wacikiem nasączonym wodą i kilkoma kroplami soku z cytryny (roztwór sody jest nieco zasadowy, a nasza skóra ma odczyn nieco kwaśny). Mam nadzieję, że w końcu pozbędę się tych irytujących czarnych kropek.

Itd itd, mogłabym wymieniać tak długo. Polecam stronę klik, gdzie jest wymienionych wiele innych zastosowań wraz z opisem.

P.S. Nie mam szczęścia do mojej wymarzonej letniej sukienki. Mierzyłam już chyba 10 w różnych sklepach i a to miała zaciągnięty materiał, a to urwany guzik, rozprute szwy, odprutą szlufkę... No i nadal jej nie kupiłam. Może to ewidentne ostrzeżenie przed słabą jakością tej sukienki? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze.